Budowa roweru od a do Z
Rower to pojazd mechaniczny napędzany siłą mięśni, składający się z wielu precyzyjnie zaprojektowanych elementów. W podstawowym rowerze można wyróżnić ramę, układ napędowy, układ jezdny, układ kierowniczy, układ hamulcowy, układ siodłowy. Poza tym rower może posiadać dodatkowe elementy i akcesoria. Poniżej podajemy szczegółowy opis budowy roweru.
Podstawowe elementy budowy roweru
Rama roweru
Rama to główna konstrukcja, na której opiera się cały rower.
- Materiał: stal, aluminium, włókno węglowe, tytan.
- Elementy ramy:
- Rura główna: łączy główkę ramy z suportem.
- Rura podsiodłowa: biegnie od suportu w górę, do siodełka.
- Rura pozioma (górna): łączy główkę ramy z rurą podsiodłową.
- Rura dolna: łączy główkę ramy z suportem od spodu.
- Haki tylne: punkty mocowania tylnego koła.
- Mufa suportowa: miejsce, gdzie osadzony jest mechanizm korbowy.
- Główka ramy: cylinder, w którym osadzony jest widelec.
Układ napędowy
Odpowiada za napęd roweru.
- Korba:
- Ramiona korby, które przekazują siłę z pedałów.
- Zębatki przednie, czyli tarcze.
- Mechanizm suportowy: oś i łożyska pozwalające na obrót korby.
- Łańcuch: przenosi siłę z zębatek przednich na tylne.
- Kaseta: zestaw zębatek z tyłu, umożliwiających zmianę przełożeń.
- Przerzutki:
- Przednia przerzutka: zmienia przełożenie między zębatkami przednimi.
- Tylna przerzutka: zmienia przełożenie na kasecie.
- Manetki: sterują przerzutkami (zwykle na kierownicy).
Układ jezdny
Zapewnia ruch roweru.
- Koła:
- Obręcze: zazwyczaj wykonane z aluminium lub włókna węglowego.
- Szprychy: cienkie druty łączące obręcz z piastą.
- Piasta: centralna część koła, wyposażona w łożyska i mechanizm napędowy.
- Opony: zewnętrzna warstwa koła, zapewnia przyczepność.
- Dętki: wewnętrzne, wypełnione powietrzem rurki (w rowerach tradycyjnych).
- Oś koła: element łączący koło z ramą lub widelcem.
Układ kierowniczy
Pozwala na sterowanie rowerem.
- Kierownica:
- Wykonana z aluminium, stali lub włókna węglowego.
- Wyposażona w gripy (uchwyty) dla komfortu rąk.
- Mostek kierownicy:
- Łączy kierownicę z rurą sterową widelca.
- Widelec przedni:
- Element mocujący przednie koło.
- Może być amortyzowany (w rowerach górskich) lub sztywny (w rowerach miejskich).
- Sterówka: element łożysk w główce ramy pozwalający na skręcanie kierownicy.
Układ hamulcowy
Zapewnia zatrzymywanie roweru.
- Rodzaje hamulców:
- Hamulce szczękowe: obejmujące obręcz koła (np. typu V-brake).
- Hamulce tarczowe: wykorzystujące tarczę zamocowaną na piaście.
- Dźwignie hamulca: montowane na kierownicy.
- Linki hamulcowe lub przewody hydrauliczne: przekazują siłę z dźwigni do mechanizmu hamulcowego.
- Klocki hamulcowe: elementy, które naciskają na obręcz lub tarczę.
Układ siodłowy
Zapewnia wygodę rowerzysty.
- Siodło:
- Wypełnione pianką, żelem lub wyposażone w sprężyny.
- Pokryte materiałem (np. skóra, syntetyk).
- Sztyca: rura mocująca siodełko do ramy, umożliwia regulację wysokości.
- Zacisk sztycy: pozwala na unieruchomienie sztycy w rurze podsiodłowej.
Akcesoria i dodatkowe elementy budowy roweru
- Oświetlenie: przednie (lampki LED) i tylne (światła pozycyjne).
- Dzwonek: wymagany przepisami w wielu krajach.
- Błotniki: chronią przed wodą i błotem.
- Bagażnik: do przewozu ładunków.
- Stopka: umożliwia postawienie roweru bez podpierania.
- Koszyk na bidon: mocowany na ramie.
- Lusterka wsteczne: dla zwiększenia bezpieczeństwa.
Pozostałe drobne elementy
- Zaciski szybkozamykające: pozwalają na szybkie zdjęcie kół.
- Nakładki ochronne: np. na końce kierownicy.
- Osłona łańcucha: chroni przed zabrudzeniem i wkręceniem ubrania.
- O-ringi i uszczelki: stosowane w amortyzatorach i suportach.
- Pedały:
- Mogą być platformowe (płaskie) lub zatrzaskowe (kompatybilne z butami SPD).
Każdy z tych elementów współpracuje ze sobą, tworząc sprawny i ergonomiczny system, który umożliwia sprawne przemieszczanie się.