Rower trekkingowy z sakwami

Co to jest rower trekkingowy?

Rower trekkingowy, często określany jako rower turystyczny, to rodzaj roweru zaprojektowanego do długodystansowych wycieczek zarówno po utwardzanych, jak i lekko nieutwardzanych drogach. Jest to wszechstronny sprzęt przeznaczony dla osób, które planują codzienną jazdę do pracy lub wielodniowe wyprawy z sakwami.

Wygląd i Budowa roweru trekingowego

Rower trekkingowy wyposażony jest w wydłużoną ramę, która umożliwia wygodną, pionową postawę ciała. Ramy wykonane są zazwyczaj z aluminium lub stali, choć spotyka się też modele z włókna węglowego. Waga roweru trekkingowego waha się przeważnie od 12 do 17 kg, co jest kompromisem między wytrzymałością a lekkością.

Zazwyczaj rower ten charakteryzuje się szerokimi oponami o przekroju od 35 do 50 mm, które zapewniają komfort jazdy i amortyzację na nierównościach. Turyści rowerowi poruszający się głównie po asfalcie zakładają jednak często węższe opony.

Przekładnia w rowerze trekkingowym jest rozbudowana, często wyposażona w 21-30 biegów, co pozwala na efektywne radzenie sobie z różnorodnym terenem.

Uwaga!

Definicja roweru została opisana w odrębnym artykule, a opis roweru górskiego (MTB) znajdziesz tutaj.

Rower trekkingowy z siodełkiem dla dziecka

Elementy Specyficzne dla Roweru trekkingowego

Rowery trekkingowy charakteryzuje bogate wyposażenie, tj. wbudowane oświetlenie, bagażnik czy błotniki. W tego typu rowerach można rozróżnić następujące elementy:

  1. Kierownica – zwykle wyposażona w dodatkowe uchwyty, tzw. gripy rowerowe (często ergonomiczne) i rogi, co umożliwia zmianę pozycji dłoni i odciążenie nadgarstków podczas długiej jazdy.
  2. Hamulce – większość rowerów trekkingowych obecnie wykorzystuje hamulce tarczowe, które oferują skuteczne hamowanie niezależnie od warunków pogodowych. W tańszych modelach można jednak nadal spotkać hamulce v-brake.
  3. Oświetlenie – standardowo rowery te mają zintegrowane systemy oświetleniowe, często zasilane przez dynamo w piaście. Niestety jest ono podatne na uszkodzenia i nie zawsze zapewnia odpowiednią widoczność rowerzysty.
  4. Bagażnik, który jest w stanie udźwignąć znaczne obciążenia (do 25 kg) i umożliwia zamontowanie sakw rowerowych.
  5. Błotniki i osłony łańcucha, które zapewniają ochronę przed błotem i wodą, a także chronią odzież przed zabrudzeniem i zniszczeniem.
Zobacz też:  Szerokość mufy suportu

Zastosowanie rowerów trekkingowych

Rower trekkingowy jest przeznaczony do wielogodzinnych wypraw, w tym wyjazdów weekendowych i dłuższych podróży rowerowych z pełnym wyposażeniem. Jego konstrukcja pozwala na efektywną jazdę po różnych rodzajach nawierzchni, w tym po asfalcie, leśnych ścieżkach i drogach szutrowych. Wygodna geometria ramy, wielofunkcyjność i wytrzymałość czynią go idealnym wyborem dla amatorów dalekich i różnorodnych wypraw.

Jednak rowery trekkingowe nadają się nie tylko do wypraw rowerowych, ale też do jazdy miejskiej i dojazdów do pracy. Ich uniwersalne zastosowanie jest jedną z największych zalet tego typu rowerów.

Różnice między rowerami trekkingowymi damskimi a męskimi

Damskie i męskie rowery trekkingowe różnią się głównie ramą, siedziskiem oraz kierownicą.

  1. Rama – Damskie modele rowerów trekkingowych mają często obniżoną górną rurę ramy (tzw. step-through frame), co ułatwia wsiadanie i zsiadanie, zwłaszcza w pełnym ekwipunku lub w ubiorze nieprzystosowanym do sportu.
  2. Siodło – w rowerach damskich siodła są zazwyczaj szersze i krótsze, dostosowane do anatomii kobiecej.
  3. Kierownica – w damskich rowerach kierownice mogą być nieco węższe, dostosowane do zazwyczaj mniejszej szerokości barków u kobiet.

Rower trekkingowy stanowi zatem kompromis między rowerem szosowym a górskim, łącząc szybkość i lekkość tego pierwszego z trwałością i możliwościami terenowymi tego drugiego. Dzięki swej wszechstronności i możliwościom konfiguracji jest to popularny wybór wśród rowerzystów ceniących sobie komfort i funkcjonalność na długich trasach. Warto pamiętać, że nie jest to rower wyczynowy, przystosowany do zawodów, a turystyczny. Jego zaletą jest nie prędkość, a komfort jazdy i uniwersalne zastosowanie.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *